Sanktuarium Maryjne Królowej Polskiego Morza w Swarzewie
Strona Główna ˇ Foto Album ˇ Kontakt ˇ Księga Gości ˇ Szukaj September 23 2017 00:36:21
Nawigacja
Parafia Swarzewo
  Strona Główna
  Archiwalne zdjęcia NAC
  Foto Album
  Konstantyn Dominik
  Szukaj
  Msze Święte
  Księga Gości
  Kontakt
  Dzisiejsze wydarzenia

Sanktuarium Swarzewskiej Madonny

W historii i Legendzie

Świątynia w świetle badań

Wierny Lud Kaszubski

W poezji, pieśni i modlitwie

Pielgrzymki i Odpusty

Pielgrzymki Parafialne

Piesza Pielgrzymka Kaszubska na Jasną Górę

Zaprzyjaźnione strony

Narodowa Strategia Spójności
  Aktualności

Kalendarz
Wrzesień 2017
Nd Pn Wt Śr Cz Pt Sb
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Przetłumacz stronę

Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło

Zapamiętaj mnie



Zapomniane hasło?
Świątynia w świetle badań

Madonna Historycy sztuki datują powstanie rzeźby Madonny Swa­rzewskiej na pierwszą połowę XV wieku. Jakkolwiek ta niezwy­kle cenna późnogotycka figurka nie doczekała się jeszcze mono­graficznego opracowania, jej badacze są zgodni, że pochodzi z tego samego warsztatu artystycznego, co ołtarz św. Jakuba z Konkatedry Mariackiej w Gdańsku i rzeźba Matki Bożej w Rumi. Wskazuje na to m.in. układ udrapowania fałd szaty Madon­ny. Powstałe niezależnie od siebie analizy swarzewskiej rzeźby, takich wybitnych badaczy dzieł sztuki jak Alfred Brosig, K. H. Ciasen, Wojciech Senger czy świetny znawca sakralnej rzeźby gotyckiej ks. dr Roman Ciecholewski sugerują, że Swarzewską Madonnę wyrzeźbiono w jednej z pracowni mistrzów gdańskich.Ani ci, ani inni historycy nie wdają się jednak w próby powiąza­nia rzeźby z konkretnym warsztatem snycerskim.
Hipoteza mówiąca w innych pracach o holenderskim pocho­dzeniu rzeźby, w świetle najnowszych badań staje się raczej wątpliwa. Nie wyklucza się natomiast ręki mistrza zachodnio­europejskiego, który mógł przybyć np. z Holandii i osiąść w Gdańsku. W interesującym nas okresie istniały bowiem trzy kręgi mecenatu - krzyżacki, biskupi i mieszczański, które spro­wadzały tak malarzy, jak i rzeźbiarzy z Zachodu.

Wnętrze Neogotycki kościół parafialno-sanktuaryjny w Swarzewie wzniesiono w roku 1880. Jest to trzecia z kolei świątynia zbudo­wana w tym miejscu. Jej wnętrze ma również neogotycki charak­ter. Jednonawowa hala kościoła rozpina się wewnątrz na sześciu przęsłach z otwartą, zdobioną więźbą dachową. Światło daje piętnaście neogotyckich okien, dwie blendy nad bocznymi wej­ściami i jedna nad wejściem głównym.

Kościół w Swarzewie, długi na 43 metry i szeroki na 16 me­trów, mieści 1500 osób. Jego wieża o wysokości 40 m widoczna jest z drogi łączącej Puck z Władysławowem, z odległości ok. 10 kilometrów.
Ołtarz główny. Oś kościoła zamyka w pięknie sklepionym prezbiterium neogotycki drewniany ołtarz główny. Płaszczyzny retabulum wypełnione są obrazami. Pośrodku podnoszony lub opuszczany obraz Madonny Tronującej z Dzieciątkiem na lewej ręce. Na ramie obrazu napis:

Maryjo Matko -Jezu Zbawco

Świętokradca mógł Was zranić, nas zasmucić

Lecz nie zdoła nas od Was odwrócić.

3-4 styczeń 1936.

Ten „obraz-zasłona" zastąpił zniszczoną w 1936 roku kopię „Madonny" van Dycka. Ufundowała go parafianka Franciszka Potrykus, a Madonnę namalował Władysław Drapiewski, zna­ny freskant i malarz obrazów sakralnych z Pelplina.
obraz-zasłona Opuszczany obraz Madonny Tronującej z Dzieciątkiem, a wraz z nim opuszczana pancerna ścianka, odsłania rzeźbę Matki Boskiej Królowej Polskiego Morza. Cudowna figura stoi na tronie koronacyjnym z 1937 roku, przedstawiającym kulę ziemską opasaną różańcem i podtrzymywaną przez aniołów. Jest to nawiązanie do uroczystej koronacji Madonny, która jest strażniczką polskiego wybrzeża. Późnogotycka figurka Matki Boskiej Swarzewskiej wykonana z lipowego drewna przez nie­znanego mistrza ma 52 cm wysokości i 20 cm szerokości. Łącz­nie z promienistą aureolą mierzy 85 cm.

Matka Boża trzyma Dzieciątko na lewym ręku, obejmując dłonią stopkę Jezusa. W prawej ręce ma berło dodane rzeźbie podczas koronacji. W środku berła znajduje się, spisany na per­gaminie, fragment dekretu papieskiego, akceptującego korona­cję. Dzieciątko prawą rączką w geście błogosławieństwa wska­zuje swoją Matkę; w lewej trzyma symboliczną kulę ziemską. Na skroniach Dzieciątka i Madonny osadzono złote korony.

Korony zdobiły skronie Madonny Swarzewskie) i Dzieciątka od niepa­miętnych czasów. Byty zapewne wotami czcicieli cudownej statuetki. Ofi­cjalnie Pannę Swarzewską ukoronowano 8 września 1937 roku. Dekret Sto­licy Apostolskiej aprobujący koronację nosi datę 28 sierpnia tegoż roku. Podpisał go papież Pius XI (Sacra Congregatio Rituum No C/54/37), a aktu koronacji dokonali biskupi Stanisław Wojciech Okoniewski - ówczesny or­dynariusz diecezji chełmińskiej i Konstantyn Dominik-Sługa Boży, pocho­dzący z parafii swarzewskiej. Uroczystości koronacyjne trwaty dwa dni (7 i 8 września) i byty największym wydarzeniem w dziejach parafii. Uczestni­czyło w nich ponad 50 tysięcy wiernych, z wojewodą pomorskim Władysła­wem Kaczkiewiczem (późniejszym prezydentem RP na obczyźnie) na czele. Berfo i korony wykonał artysta złotnik z Poznania, Stefan Tyrała. Szaty Mat­ki Bożej pokryte są złotą polichromią. Cała figurka emanuje łagodnym ciepłem i zachwyca swoim pięknem.

Lewą stronę ołtarza głównego - patrząc z nawy - zdobi obraz przedstawiający św. Barbarę; prawą - obraz ukazujący Maryję Niepokalaną. Ołtarz główny wieńczy wyniosła rzeźba Chrystusa Króla.


Dodane przez Administrator dnia January 21 2007 13:55:0413027 Czytań - Drukuj
Copyright © Parafia NNMP 2007
Zapraszamy na Kaszuby! Powered: eXtreme-Fusion